Road To Glory FC Vaduz - Seizoen 5
Enkele maanden geleden deelde ik mijn FC Vaduz carrière, die toen een half seizoen ver was. Het doel was om van de enige Liechtensteinse profclub (die uitkomt in de Zwitserse competitie) een Europese grootmacht te maken, en dat met zo veel mogelijk eigen jeugd of aangekochte jonge talentvolle spelers. Yann Sommer werd als bekendste oud-speler van de club aangesteld als coach.
Intussen zijn we 4 jaar verder en zit ik in de winterstop van seizoen 5. Er staan nu vijf trofeeën in de prijzenkast. De resultaten in de Zwitserse competitie zijn dan ook uitmuntend. Behoudens er een wonder gebeurt speel ik dit seizoen voor de vierde keer op rij kampioen. Halverwege het seizoen werd er nog maar 1 keer verloren en 1 keer gelijkgespeeld. Aansluiten bij de Europese top is moeilijker, al behaalde ik wel al twee keer de kwartfinale van de Champions League.
Seizoen 1:
-
Super League: 4e, Basel kampioen
-
Schweizer Pokal: Halve finale. Zürich uitgeschakeld in kwartfinale. Uitgeschakeld door Basel na verlengingen (2-1). Sion was de verrassende bekerwinnaar
-
Europa League: Laatste 32. 2e in groep met Brighton, Santa Clara en Feyenoord. Uitgeschakeld door Napoli (4-3)
Seizoen 2:
-
Super League: Kampioen na een extreem spannende titelrace waarbij het kampioenschap pas op de slotspeeldag veilig gesteld kon worden.
-
Schweizer Pokal: Bekerwinnaar
-
Europa League: Groepsfase -> Bodø Glimt uitgeschakeld in voorronde. 4e in groep met Braga, Hoffenheim en een ploeg die ik vergeten ben
Seizoen 3:
-
Super League: Kampioen
-
Schweizer Pokal: Bekerwinnaar
-
Champions League: Kwartfinale -> Olympiakos uitgeschakeld in voorronde. Een waanzinnige 15/18 in groep met Barcelona, Bayern Munchen en Ajax. RB Leizpig uitgeschakeld. Uitgeschakeld door Real Madrid.
Seizoen 4:
-
Super League: Kampioen!
-
Schweizer Pokal: Halve finale. Na verlengingen uitgeschakeld door FC Basel.
-
Champions League: Kwartfinale. Slavia Praag uitgeschakeld in voorronde. 2e in groep met Man. City, Inter en Club Brugge. Liverpool uitgeschakeld. Uitgeschakeld door Real Madrid na een ongelukkige owngoal in de allerlaatste minuut.
Seizoen 5
Momenteel zit ik dus halverwege seizoen 5 en sta ik aan de leiding met meer dan tien punten voorsprong op YBB. In de Beker werd een heel erg jong en onervaren elftal uitgeschakeld door godbetert Servette in de eerste ronde. Na twee kwartfinales in de Champions League loopt het ook Europees minder dit jaar. In een groep met Man. City, Bayern München en Midtjylland werd ik derde met slechts 5/18. In de Europa League wacht, net zoals in seizoen 1, Napoli.
Met 48 spelers beschik ik over een ruime kern, waarvan wel enkele spelers uitgeleend worden. Van de kern waarmee ik de carrière startte zijn er nog acht spelers over. De vijf Liechtensteiners die in de game zitten blijven sowieso voor altijd aan boord. Ook Dorn en Schmid zijn er nog steeds. Sutter werd na twee seizoenen verkocht, maar werd bij de start van seizoen 5 weer teruggehaald. Bobang Nkobi kan als negende speler aan dat lijstje toegevoegd worden. Hij zat bij de lading jeugdspelers die je bij de start krijgt. Geen van hen heeft een vaste basisplaats.
Mijn team is een samenraapsel van enkele wonderkids, regens en jeugdspelers. In de loop der jaren werden er ook enkele meer ervaren spelers gehaald. Daarvoor keek ik hoofdzakelijk in de Zwitserse competitie.
A-team:
GK: Grill (75)
RA: Van der Brempt (78)
CV: Araujo (76)
CV: Santos Souza* (80)
LA: Yilmaz (75)
CVM: Bird (75)
CM: Vranckx (77)
CM: Orozco* (81)
CAM: Coelho* (79)
SP: Briasco (79)
SP: Engvall* (82)
Bank:
GK: Cabral* (73)
CV: Arrey-Mbi (74)
CVM: Biançon* (73)
RM: Sanabria (76)
RM: Nkobi* (73)
SP: Abe (77)
LVA: Gnonto (75)
*Jeugdspeler of regen
Deze carrière is lang niet meer realistisch, maar ik wilde toch graag nog eens een update geven
Van links naar rechts: Orozco, Engvall (de regen van Ibrahimovic), Briasco en Coelho (de regen van Ribery)