FIFA 21 - Realistische Carrière Topic

Road To Glory FC Vaduz - Seizoen 5

Enkele maanden geleden deelde ik mijn FC Vaduz carrière, die toen een half seizoen ver was. Het doel was om van de enige Liechtensteinse profclub (die uitkomt in de Zwitserse competitie) een Europese grootmacht te maken, en dat met zo veel mogelijk eigen jeugd of aangekochte jonge talentvolle spelers. Yann Sommer werd als bekendste oud-speler van de club aangesteld als coach.

Intussen zijn we 4 jaar verder en zit ik in de winterstop van seizoen 5. Er staan nu vijf trofeeën in de prijzenkast. De resultaten in de Zwitserse competitie zijn dan ook uitmuntend. Behoudens er een wonder gebeurt speel ik dit seizoen voor de vierde keer op rij kampioen. Halverwege het seizoen werd er nog maar 1 keer verloren en 1 keer gelijkgespeeld. Aansluiten bij de Europese top is moeilijker, al behaalde ik wel al twee keer de kwartfinale van de Champions League.

Seizoen 1:

• Super League: 4e, Basel kampioen

• Schweizer Pokal: Halve finale. Zürich uitgeschakeld in kwartfinale. Uitgeschakeld door Basel na verlengingen (2-1). Sion was de verrassende bekerwinnaar

• Europa League: Laatste 32. 2e in groep met Brighton, Santa Clara en Feyenoord. Uitgeschakeld door Napoli (4-3)

Seizoen 2: :trophy::trophy:

• Super League: Kampioen na een extreem spannende titelrace waarbij het kampioenschap pas op de slotspeeldag veilig gesteld kon worden.

• Schweizer Pokal: Bekerwinnaar

• Europa League: Groepsfase -> Bodø Glimt uitgeschakeld in voorronde. 4e in groep met Braga, Hoffenheim en een ploeg die ik vergeten ben :blush:

Seizoen 3: :trophy::trophy:

• Super League: Kampioen

• Schweizer Pokal: Bekerwinnaar

• Champions League: Kwartfinale -> Olympiakos uitgeschakeld in voorronde. Een waanzinnige 15/18 in groep met Barcelona, Bayern Munchen en Ajax. RB Leizpig uitgeschakeld. Uitgeschakeld door Real Madrid.

Seizoen 4: :trophy:

• Super League: Kampioen!

• Schweizer Pokal: Halve finale. Na verlengingen uitgeschakeld door FC Basel.

• Champions League: Kwartfinale. Slavia Praag uitgeschakeld in voorronde. 2e in groep met Man. City, Inter en Club Brugge. Liverpool uitgeschakeld. Uitgeschakeld door Real Madrid na een ongelukkige owngoal in de allerlaatste minuut.

Seizoen 5

Momenteel zit ik dus halverwege seizoen 5 en sta ik aan de leiding met meer dan tien punten voorsprong op YBB. In de Beker werd een heel erg jong en onervaren elftal uitgeschakeld door godbetert Servette in de eerste ronde. Na twee kwartfinales in de Champions League loopt het ook Europees minder dit jaar. In een groep met Man. City, Bayern München en Midtjylland werd ik derde met slechts 5/18. In de Europa League wacht, net zoals in seizoen 1, Napoli.

Met 48 spelers beschik ik over een ruime kern, waarvan wel enkele spelers uitgeleend worden. Van de kern waarmee ik de carrière startte zijn er nog acht spelers over. De vijf Liechtensteiners die in de game zitten blijven sowieso voor altijd aan boord. Ook Dorn en Schmid zijn er nog steeds. Sutter werd na twee seizoenen verkocht, maar werd bij de start van seizoen 5 weer teruggehaald. Bobang Nkobi kan als negende speler aan dat lijstje toegevoegd worden. Hij zat bij de lading jeugdspelers die je bij de start krijgt. Geen van hen heeft een vaste basisplaats.

Mijn team is een samenraapsel van enkele wonderkids, regens en jeugdspelers. In de loop der jaren werden er ook enkele meer ervaren spelers gehaald. Daarvoor keek ik hoofdzakelijk in de Zwitserse competitie.

A-team:

GK: Grill (75)
RA: Van der Brempt (78)
CV: Araujo (76)
CV: Santos Souza* (80)
LA: Yilmaz (75)
CVM: Bird (75)
CM: Vranckx (77)
CM: Orozco* (81)
CAM: Coelho* (79)
SP: Briasco (79)
SP: Engvall* (82)

Bank:
GK: Cabral* (73)
CV: Arrey-Mbi (74)
CVM: Biançon* (73)
RM: Sanabria (76)
RM: Nkobi* (73)
SP: Abe (77)
LVA: Gnonto (75)
*Jeugdspeler of regen

Deze carrière is lang niet meer realistisch, maar ik wilde toch graag nog eens een update geven :smiley:

Van links naar rechts: Orozco, Engvall (de regen van Ibrahimovic), Briasco en Coelho (de regen van Ribery)

1 like

Inmiddels zit ik in de winterstop van seizoen drie en zie ik dat ik nog geen update heb gegeven van de zomer. Net als in het eerste seizoen zevende geworden in het tweede seizoen. In de bekers uitgeschakeld en de Europa League de kwartfinale gehaald (relatief simpele tegenstanders, totdat Leverkusen langs kwam). Voor seizoen drie is de doelstelling de subtop aan te vallen, richting plekken vijf en zes. Daarnaast moet de selectie verder uitgebreid worden. Eerdere aankopen waren vrij gericht op bepaalde pijnpunten, nu moet de selectie verbreed worden om drukke periodes, schorsingen en blessures beter op te vangen. Ook is doorselecteren benodigd voor de voortgang en doen sommige spelers het natuurlijk erg goed, waardoor ze opvallen bij grotere clubs. Ik heb voor deze update leeftijden en ratings gebruikt; waarvan de gegevens in januari 2023 (winterstop S3) gecheckt zijn. Transfers zijn daarom misschien iets beter geworden.

Verkopen:

• Bertrand Traoré (27/79): voor een mooie som van 25 miljoen euro verkocht aan Villarreal. Traoré is nooit echt een onbetwiste basisspeler geweest.
  • Anwar El Ghazi (27/77): hoewel hij het in RL goed doet, is hij in game wat traag. Was in S2 verhuurd met optie tot koop aan Paris Saint-Germain en zij hebben de optie gelicht.
  • Wesley (26/79): op sommige momenten nuttig geweest, maar weinig consistent. Wesley is betrokken in een deal met PSV.
  • Matt Targett (27/81): heeft twee goede seizoenen gedraaid en is opgevallen bij Atletico Madrid. Voor 31 miljoen euro verkocht, waardoor Atletico nu met twee Britse spelers op de backposities speelt (Trippier op rechts).
  • Bjorn Engels (28/76): kreeg een bod van 7 miljoen euro op Engels van Olympique Marseille, wie vierde/vijfde keuze was. Zag een mooie kans om een betere speler aan te trekken.
  • Indiana Vassilev (21/70): te weinig kwaliteit. Verkocht.
  • Milot Rashica (26/85): heeft twee goede seizoenen op rechts gedraaid. Manchester United kwam met een bod van 90 miljoen euro. Heeft een volgende stap in zijn carrière gezet.

Aankopen:

• Nony Madueke (20/79): Engelse aanvaller overgenomen van PSV Eindhoven. Ruilduil met Wesley alsmede een aanvullende 15 miljoen euro. Met 95 sprintsnelheid, 94 versnelling en 90 dribbelen een ware sensatie in de eerste seizoenshelft, vanaf rechts speelt hij tegenstanders kapot. Is linksbenig, maar ook 4* zwak been.
  • Jay Dasilva (24/77): voor 12 miljoen euro overgekomen van Bristol City. Snelle linksback, wie de back-up op links wordt. Omar Richards (gekocht in S1) is doorgestroomd als basisspeler. Dasilva is behendig en kan goed meevoetballen. Kracht is wat laag, maar blijft opvallend stabiel in duels.
  • Ivan Toney (26/78): op aanraden van iemand op dit forum deze Engelse spits aangetrokken als back-up van Watkins. Kwam voor 15 miljoen euro over van Brentford. Fijne statistieken: 1m85, 4* zwak been, 84 snelheid, 84 kracht, 89 springen, 80 afmaken, kenmerken voor krachtig schot en kopbal. Hiermee dus een back-up die goed en snel over de grond is, maar ook sterk in (lucht)duels.
  • Dael Fry (25/76): vervanger van Engels. Overgekomen van Middlesbrough. Fry wordt al jaren genoemd als een Engels verdedigend talent, maar blijft hangen in de Championship, krijgt nu de kans op Premier League niveau.
  • Michael Olise (21/76): voor 16 miljoen euro overgenomen van Reading FC. Speelt als een type Ziyech en doet het in RL erg goed bij Reading. Sterk in zijn (steek)passes. Speelt bij mij hangend op rechts en soms als ‘tien’.

Opstelling:

Bank:
GK: Heaton (36/68): gaat stoppen, wordt opgevolgd door jeugd.
RA: Cannon (24/76)
CV: White (25/80): wordt steeds beter. Echter is Mings een ervaren kracht. Speelt ook vaak als CVM.
CV: Hause (27/77): sterke speler, maar verlengd z’n contract niet. Daarom ook Fry gehaald.
CV: Fry (25/76)
LA: Dasilva (24/77)
CVM: Nakamba (29/76): balafpakker.
CM: Wilshere (31/76): fijne spelmaker.
CM: McGinn (28/80): brengt loopvermogen.
CAM: Ramsey (21/72) (82): sterk vanuit de rug van een spits.
RM: Olise (21/76): brengt steekpasses.
LB: Armstrong (26/78): beter met meer ruimte voor zich, speelt daarom veel vanaf links.
SP: Toney (26/78)
SP: Barry (19/69) (82)
(SP: Davis (25/74), kreeg ik niet verkocht)

Uiteindelijk heb ik geen extra back-up voor Madueke gekocht. Hij speelt op dit moment erg sterk en ik kan het vooralsnog nog opvangen met de andere spelers/andere formaties. Zo speel ik ook nog geregeld met Grealish op ‘tien’ of in een 4-3-1-2. Interessante opties waren: Ebobisse (87 snelheid, 82 kracht, 4* zwak been, 1m83, RM/SP), Elis (89 snelheid, dribbelaar, SP/RM) en Morris (91 snelheid, 83 kracht, LM/SP/RM). In de zomer S3 heb ik verder gekeken naar de volgende spelers:
Ramsey (31, wat traag), Oxlade-Chamberlain (gemiddeld), Berge (speelt log), King (mist kwaliteit), Eze (niet wat ik zoek), Kent (net niet), Daniel James (renner), Mbeumo (prima, maar meer spits), Elliott (talentvol, heel licht), Sessegnon (zou ten kosten gaan van huidige spelers), Mavididi (Engels, snel), Phillips (wat traag in verdedigend opzicht, maar mogelijk later wel een optie).

Jeugd: (Behalve Fink (Oostenrijks) is iedereen van Engelse komaf)
GK: Wild (18/69) (80-86)
GK: Fink (18/59) (81-87) *verhuurd
RA: Skinner (17/65) (79-85)
CV: Bentley (18/62) (86-92) 82 kracht/80 snelheid
LA: Fleming (19/60) (79-93)
CVM: Hargreaves (19/54) (84-90) Beest
CM: Hubbard (19/63) (79-85) Technische middenvelder
CM: Walsh (19/59) (81-87)
CM: Williams (18/56) (77/83)
CAM: Rowe (18/68) (86-92)
CAM: Frost (19/60) (80-86) *verhuurd
CAM: Humphrey (18/57) (78-84) *verhuurd
LM: Gale (19/70) (88-94)
LM: Norton (17/53) (78-84)
LM: Prior (18-60) (80-86)
RM: Wright (21/63) (laag, test ivm snelheid)
RM: Gardner (18/68) (87-93)
SP: Rayner (18/62) (72-78) Laag potentieel, maar snel/handig

Nog in de opleiding:
RA: Bowden (17/60 (86-92)
LA: Green (17/59) (81-87)
CVM: Parkinson (16/53) (77-83)

Uiteraard zal er nog wel wat afvallen van deze spelers. Gale, Gardner, Hargreaves en Bentley zijn grote talenten. De selectie heeft een enorm Engels karakter. Van de basis is 8/11 Engels, op de bank 10 Engels, 1 USA, 1 Schot, 2 divers en in de jeugd 20/21 Engels. Ik vind het mooi passen bij de club, moet ik zeggen. Tips en tops? Let me know!

2 likes

Ziet er geweldig uit, ben ook blij dat de keuze voor Madueke goed is uitgepakt. Ramsey heeft een hogere rating, maar Barkley staat in de basis? Zeurt Ramsey niet? Verder ook mooie, realistische en bovenal Britse aankopen. Die Ebobisse vind ik ook buiten het veld een interessante speler; hij heeft volgend interessant en genuanceerd artikel geschreven: https://medium.com/@jebobisse05/its-not-meant-for-your-comfort-8301017e077f

1 like

Thanks @Raindog! Je ziet ook niet vaak dat een speler zich op zo’n manier uit. Wat betreft Ramsey: hij is op dit moment 21 jaar en 72 ALG. De 82 is z’n oorspronkelijke potentie.

Oh pardon, verkeerd gelezen. Dacht dat het om Aaron ging.

Prachtige carrière, @Begiristain! Denk dat je beslissing om te wachten met een aankoop á la Raphinha een goede is geweest.

1 like

Transfersonderhandelingen op los als ik zie dat je spelers kan huren en verhuren?

Door te delegeren lukt er ook al erg veel hoor en zelf huren heb ik nooit enorm veel problemen mee gehad tenzij de speler mijn club echt te min vond, nu goed dat staat niet in het bericht maar dat vermoed ik toch.

Gewoon op strikt. Huren heb ik niet gedaan, verhuren lukt. Veelal willen ze een optie tot koop, maar door te delegeren haal je die eruit.

En wat met Barry, zit daar toekomst in?

Yes, denk het wel. Fijne spits, redelijk snel en behendig. Enige nadeel is zijn fysiek/duelkracht. Als hij tot zijn potentie komt twijfel ik of hij sterk genoeg is om als enige spits te spelen tegen twee fysiek sterke centrale verdedigers. Misschien is een rol hangend achter de spits op links, zoals Grealish in bovenstaande formatie of in een twee spitsen-systeem meer passend.

@Joostvans klopt! Madueke bevalt prima en de meer geleidelijke stap vind ik ook beter passen. Op den duur zou het mij wel mooi lijken om Jamal Musiala en/of Jude Bellingham vanuit de Bundesliga een basisplek in de Premier League te geven, maar daarvoor zal ik denk ik wat meer richting top-4/5 moeten.

*Uiteindelijk zesde geworden in S3 (7-7-6 nu)

1 like

@Begiristain ziet er goed uit man! Lijkt me ook erg prettig dat je resultaten geleidelijk aan meegroeien met de ontwikkeling die je als team meemaakt (lees ook vaak dat men in S2 al gemakkelijk CL haalt met rechterrijtje teams). Jeugdspelers zien er ook goed uit, hoeveel scouts gebruik je en heb je bepaalde regels die je jezelf oplegt qua scouting?

1 like

Ja, klopt. Voor mij zou de fun er dan echt volledig af zijn, als je direct zo onrealistisch goed presteert.

Voor jeugdspelers gebruik ik eigenlijk maar één scout, hoewel ik er drie heb. Tot nu toe enkel in Engeland gescout. Eerst op alle posities, nu iets meer aanvallend omdat een spits ontbreekt. Als ik alle drie de scouts hun gang laat gaan heb ik binnen de kortste keren een jeugdopleiding met 85-94 potentie. Hanteer verder niet echt regels, maar omdat Villa geen absolute topclub is geef ik spelers met een lagere potentie, maar met een in het oog springende statistiek wel een kans. Zo heb ik een spits die max. 78 verwachting heeft; hij is redelijk snel en sterk in duels, waardoor hij wat kan openbreken. Als iemand de verwachting 78-83 heeft, zit hij uiteindelijk op niveau van sommige basisspelers. Als ik doorgroei qua team kunnen dat soort spelers prima de selectie opvullen. Beetje wat ik ook bij Barça nu beter vind gaan. Liever een Mingueza als back-up, uit de eigen jeugd, die vecht voor zijn club, dan een duurbetaalde aankoop die de speelstijl moet leren.

VFL Wolfsburg

Na de Premier League en La Liga nu ook actief in de Bundesliga. Wilde eindelijk eens een team coachen dat 4-4-2 als huisstijl heeft, later ook 4-2-3-1 vanwege de nodige blessures.

Halverwege het seizoen kon ik Roussillon (35 miljoen Man.Utd) en Pongracic (25 miljoen Monaco) niet meer binnenboord houden. Ik haalde Katterbach van Koln als back-up linksback aangezien William prima voldeed als linksback. Lacroix ging steeds meer spelen toen bekend werd dat Prongracic zou vertrekken per 1 januari. Soms haalde ik Guilavogui een linie naar achter. De Franse verdedigende middenvelder kwam nauwelijks aan het spelen met Arnold, Schlager en Gerhardt voor zich.

Weghorst was de grote man waar alles om draaide, zowel in het 4-4-2 als het 4-2-3-1 systeem het spel werd aan hem opgehangen. Met uit eindelijk 29 competitie doelpunten was hij topscorer van de Bundesliga. Lewandowski bleef steken op 22 doelpunten. Op Bayern Munchen stond wederom geen maat, een verschil van 8 punten op runner up Dortmund. Wolfsburg werd knap derde en zal voor volgend seizoen zelfs Champions League voetbal spelen. Ik wil het elftal voorzien van snelheid, met name de flankspelers zijn echte dribbelaars maar geen snelle flankspelers. Brekalo deed het vooral goed na een zware blessure van Philip kort achter Weghorst als aanvallende middenvelder.

Op mijn lijst staan :
Robin Hack ( Hannover’96)
Milot Rashica (Werder Bremen)
Silas Wamangituka (Stuttgart)

Laatst genoemde degradeerde vrij kansloos met maar 18 punten naar de 2.Bundesliga. Verder is het elftal redelijk in balans met op iedere positie een dubbele bezetting.

Eindstand Bundesliga

2 likes

Je doet het net zoals Wolfsburg in het echt erg goed, hoe bevalt Casteels? Denk er aan om hem eens te gebruiken als doelman.

Hij voldoet niet echt moet ik zeggen. Aantal duels verloren door halfslachtig in grijpen van de boomlange doelman. Vaak in de korte hoek te kloppen (is echter fifa21 probleempje)

En welke rating heeft die bij jou? Is tegenwoordig 84/86 op fifa.

85 dus, kom er net pas achter dat je de doelman ook instructies kan meegeven. Haha schandaal!

1 like

Wist ik ook nog niet haha

Ziet er goed uit! Hoe doet Baku het?